Grand Circle logo

Man op Duivelseiland – Stichting Nieuw Theaterwerk

De voorstellingen van ‘Man op Duivelseiland’ in het Haagsche Diligentia theater speelden van 13 t/m 15 juni 2019. Onderstaand lees je highlights uit de reviews van een aantal toonaangevende musical sites.

Musicalsites (Rob de Haan)

“De man van Duivelseiland is een mooie nieuwe productie waarmee men laat zien dat nieuwe producties nog steeds mogelijk zijn met een mooi verhaal als basis. Voeg daarbij de mooie aankleding van Anouk van Schie, de schitterende muziek gespeeld door het live orkest bestaande uit 21 musici (jawel het kan nog steeds) onder leiding van Richard Fitzhugh en er staat een plaatje van een musical die helaas maar drie dagen speelt maar een veel langere speelperiode verdient. Dit verhaal leent zich er uitstekend voor om op de planken gebracht te worden met succes, zoals deze musical bewijst.”

De volledige review lees je hier.

Musicalworld.nl (Jeroen Schat)

“De Dreyfusaffaire is belangrijk geweest voor de Franse geschiedenis, maar in Nederland is deze nauwelijks bekend. Juist daarom geeft het een mooi verhaal voor een musical, want nu kun je je laten verbijsteren door de gang van zaken. Vaak wordt er bij een voorstelling gezegd dat deze (nog) razend actueel is. In dit geval mag het worden gezegd, nu daags voor deze première een Nederlandse minister een klopjacht op klokkenluiders heeft ingezet en Joden in ons eigen land zich steeds meer bedreigd voelen. Dat geeft het hoe-is-dit-mogelijk-gevoel van de voorstelling meteen de vervolgvraag: kan het willens en wetens volhouden van onrecht heden ten dage in ons land nog steeds voorkomen.”

De volledige review lees je hier

ILoveTheater (Jessica Uijttewaal)

“Marco Neijenhuizen mag zeer trots zijn op het project wat hij van de grond heeft gekregen. Hij heeft een belangrijk verhaal uit de Franse geschiedenis onder de aandacht gebracht, wat ook in het heden nog actueel is. Het ensemble is in de samenzang erg sterk en de koorstukken zijn fantastisch om naar te luisteren. Ze doen de geweldige muziek eer aan. Het verhaal van ‘Man op Duivelseiland’ is interessant en de muziek is echt indrukwekkend mooi”

De volledige review lees je hier.

Musicalnieuws.nl

“Het is een hoop materie maar de cast en creatives zijn er in geslaagd dit verhaal te vertalen naar het toneel, en hoe. Vanaf moment 1 klopt het: de statige zaal van het Diligentia theater kan niet beter zijn gekozen. Maar ook vanaf het moment dat het doek op  gaat (of moeten we zeggen af gaat: in de eerste scene vallen er doeken in de kleuren van de Franse vlag) zien we een voorstelling waar goed over nagedacht is. Het moet sowieso een feestje zijn de muziek van deze voorstelling te mogen zingen want het orkest onder leiding van Richard Fitzhugh klinkt fantastisch! De wereldpremière van Man op Duivelseiland is wat ons betreft met vlag en wimpel geslaagd en voor ons is het wachten op een cast-recording, want het zou zonde zijn deze muziek maar voor 4 voorstellingen tot leven te brengen”.

De volledige review lees je hier.

Musical Vibes  (Jean Paul De Corte)

“We hebben het hier echt over een meesterwerk wat script, muziek en arrangementen betreft. Marco Neijenhuizen heeft wat ons betreft met Man op Duivelseiland een stuk geschreven waarvan we overtuigd zijn dat het gegarandeerd een klassieker wordt, en de arrangementen van Richard Fitzhugh zijn gewoon prachtig. Er bekruipt ons vrij snel een soort Les Misérables gevoel wat betreft sfeer, hoewel er geen enkele aanwijzing is dat de schrijvers daartoe de intentie hadden. De opmerking is vooral positief bedoeld en gaat over de sfeer en de tijdsgeest waarin het verhaal zich afspeelt, en van het Frankrijk met het typerend chauvinisme die het volk eigen is. De prachtige koorzang in de meeslepende melodieën versterken dat gevoel. En als de muziek dan ook nog door een twintigkoppig orkest wordt gebracht is dat vrij indrukwekkend. Dit stuk en zijn créateurs verdienen beter. Laat het een uitdaging zijn voor de Nederlandse en Vlaamse productiehuizen om er de topproductie van te maken die ze waard is.”

De volledige review lees je hier